State of the art OK-logistiek.Het logistieke concept voor ziekenhuizen.

De OK-afdeling is dé grootverbruiker van materialen in een ziekenhuis. Goederen met een enorme verscheidenheid waarvan de complexiteit wordt vergroot doordat het een mix is van steriele en niet-steriele materialen.

Het is een dynamische, maar vaak ook hectische omgeving. Met een kenmerk dat opvallend vaak voorkomt: volle magazijnen. Misgrijpen is op deze essentiële afdeling van een ziekenhuis immers geen optie. Ook de logistieke stromen van de materialen variëren sterk: van magazijngoederen tot koopgoederen waarbij materialen van specifieke leveranciers in consignatie worden gehouden, van zichtzendingen en leensets tot een voorraad instrumentennetten. Dikwijls liggen die niet alleen in magazijnen en kasten opgeslagen maar ook her en der in gangen en kantoren. Om dat ingewikkelde logistieke proces te ondersteunen wordt vaak nog teruggegrepen op het ouderwetse papierwerk: per ingreep een vaak nog handgeschreven klaarzetprotocol, dikwijls ook nog afwijkend per specialist en voorzien van de nodige aantekeningen. En al die lijstjes... Lijstjes voor het verzamelen van magazijngoederen, van koopgoederen, leensets en van consignatiegoederen op de dag voorafgaand aan de ingreep. Lijstjes voor het aanvullen van grijpvoorraden op de OK. Die na de behandeling nog eens worden gevolgd door handmatige registraties van het verbruik, door het plakken van stickers in patiëntendossiers van de implantaten die gebruikt zijn en door het invoeren van barcodes in het Elektronisch Patiënten Dossier (EPD). Ten slotte volgen de lijstjes voor de nabestellingen van de verbruikte materialen in het ERP/logistiek systeem.

Dat moet beter kunnen. Efficiënter in ieder geval. De ideale situatie zouden wij als volgt beschrijven....

Lees de complete whitepaper. Neem contact op met H2W Facility.